SOS – Český ráj
Dálnici STŘEDEM Českého ráje NECHCEME
„Známe lepší cestu“
loading

Aktuality

aktuality

Otevřený dopis vládě

20. 3. 2025 (Komentář)

Petr Fiala, premiér vlády ČR
Martin Kupka, ministr dopravy 
Petr Hladík, ministr životního prostředí
Martin Půta, hejtman Libereckého kraje
Tomáš Hocke, starosta města Turnova
Jan Malý, starosta města Jičína
starostky a starostové obcí mikroregionů Český ráj a Tábor
Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR

Na vědomí:
vláda ČR
senátoři Ondřej Lochman a Tomáš Czernin
zastupitelé Libereckého kraje
zastupitelé města Turnova
zastupitelé města Jičína
zastupitelé obcí mikroregionů Český ráj a Tábor 

EXISTUJE LEPŠÍ ŘEŠENÍ DOPRAVY PRO ČESKÝ RÁJ 
NEŽ DÁLNICE JEHO STŘEDEM

Otevřený dopis premiérovi vlády ČR Petru Fialovi, ministrovi dopravy Martinu Kupkovi, ministrovi životního prostředí Petru Hladíkovi, hejtmanovi Libereckého kraje Martinu Půtovi, starostovi Turnova Tomáši Hockemu, starostovi Jičína Janu Malému, generálnímu řediteli ŘSD ČR Radku Mátlovi, starostkám 
a starostům obcí mikroregionů Český ráj a Tábor

„Pokud jsou pro ti, kteří tam bydlí, tak si myslím, že stavba má šanci a má smysl to dělat. Pokud stavbu blokují místní, tak je to složitější a člověk opravdu přemýšlí, zda neděláme něco špatně.“

Radek Mátl, generální ředitel ŘSD ČR

Turnov, 19. března 2025

Vážený pane premiére, vážení páni ministři, vážený pane hejtmane, vážené starostky a vážení starostové, vážený pane generální řediteli,

vlna nesouhlasu obyvatel Českého ráje s plánem výstavby rychlostní silnice spojující Jičín a Turnov, která se zvedla od zářijové návštěvy ministra Martina Kupky v Turnově, dokládá pravdivost uvedených slov generálního ředitele ŘSD Radka Mátla. Ano, je tu „něco špatně“, je to hodně špatně a je toho víc. Svědčí o tom také fakt, že proti zamýšlené podobě silnice protestují už i obce Mikroregionu Český ráj a píší ministru dopravy, že „by došlo k nenávratné devastaci unikátní krajiny Českého ráje a negativnímu ovlivnění místních obyvatel i návštěvníků hlukem a emisemi.“
    V roce 2011 se vyjádřilo v petici proti dálnici Českým rájem více než 15 000 občanů a drtivá většina obcí podél plánované trasy. Dnes proti ní protestují jen informovaní lidé a je jich zatím neúměrně málo. Za tímto faktem stojí naprosté selhání státu v poskytování informací. Pokud by obyvatelé Českého ráje věděli, jakou stavbu tu stát plánuje, protestovalo by jich mnohem víc. Jako příklad můžeme uvést nedávné setkání občanů turnovských městských částí Mašov a Pelešany, kteří poté, co získali informace o plánovaném úseku u Turnova a o tunelu, který by měl vést pod jejich domy geologicky rizikovým svahem, vyjadřovali svůj nesouhlas velmi důrazně.

Vážení oslovení, dálnici v Českém ráji odmítáme z těchto hlavních důvodů:

•    je neslučitelná s ochranou jedinečné přírody a krajiny naší nejstarší CHKO a celého Českého ráje,
•    poškodila by hlukem a emisemi tisíce zdejších obyvatel,
•    je zbytečná – intenzita dopravy mezi Jičínem a Turnovem je zlomkem dopravní kapacity, pro niž se stavějí
    dálnice, a ani prognózy neukazují na takový nárůst,
•    zdejší obyvatelé odmítají invazi kamionové dopravy a zničení cenné půdy a krajiny průmyslovými halami –
    dnes je tu podobných velkých staveb minimum,
•    existuje mnohem levnější a jednodušší dopravní řešení, které by ulehčilo obcím na trase stávající 
    I/35 = obchvaty obcí a střídavý třípruh pro předjíždění,
•    hlavní dopravní tah z Jičína směřuje na Mladou Boleslav a tuto silnici (I/16) už ŘSD modernizuje, přičemž 
    za „maximalistickou variantu“ označuje střídavý třípruh,
•    I/35 má dle všech dostupných zdrojů minimální mezinárodní význam – o zkapacitnění přes Žitavu
    Německo neuvažuje,
•    hustá síť dálnic představuje dávno překonané dopravní řešení, neodpovídající moderním dopravním 
    trendům a globální ekologické situaci, některé státy už proto projekty nových dálnic zrušily,
•    v chráněných územích celého světa se rozvíjí integrovaná doprava šetrná pro přírodu, místní obyvatele,
    návštěvníky a vhodná pro místní ekonomiku,
•    přepracovat špatné, zastaralé projekty neodpovídající skutečnosti a době je neporovnatelně menší zátěží, 
    než je ze setrvačnosti uskutečnit se všemi ničivými dopady na přírodu, krajinu, životy místních obyvatel,
    turistický ruch a místní ekonomiku,
•    nechceme jako daňoví poplatníci utratit v době obrovského státního zadlužení desítky miliard za stavbu, 
    která je z dopravního, ekologického i ekonomického hlediska omylem.

Vážený pane premiére, vážení páni ministři, vážený pane hejtmane, vážené starostky a starostové, vážený pane generální řediteli, žádáme Vás, abyste:

•    zabránili s péčí řádných hospodářů výstavbě nové čtyřproudé silnice I/35 pro cca 40 000 vozidel denně 
    v době, kdy současná intenzita dopravy činí jen cca 6 000 automobilů uprostřed plánované trasy mezi 
    Jičínem a Turnovem (zdroj:  radar Ktová) a cca 10 000 vozidel u Turnova (zdroj: radar Radvánovice) – což 
    ovšem způsobuje z velké části místní doprava, kterou by tato stavba neřešila,
•    zohlednili reálnou dopravní situaci v regionu tak, aby byla realizována původní, tzv. jižní varianta – 
    modernizace silnice I/16, která povede tranzitní dopravu mimo Český ráj a ve svém rozpočtu zároveň zahrne
    modernizaci stávající silnice Turnov – Jičín s obchvaty obcí, 
•    nezničili unikátní chráněnou krajinu Českého ráje, kterou celé generace našich předků pro nás dokázaly
    zachovat,
•    respektovali zájmy 1,5 milionu návštěvníků Českého ráje ročně i místní turistické ekonomiky,
•    neplýtvali miliardami na neopodstatněnou a ničivou stavbu, za niž byste se Vy a příští generace museli 
    jednou stydět, 
•    vystupovali vůči místním občanům a jejich spolkům s respektem jako k partnerům a neignorovali je, jako
    tomu bylo doposud, 
•    přistupovali k problematice silnice I/35 odpovědně s vědomím, že dopravní politika a dopravní stavby musejí 
    odrážet nároky na životní prostředí, dopravní možnosti, respektování hlasu místních obyvatel a ochranu
    přírody a klimatu, které jsou v souladu s moderními přírodními, sociálními a technickými poznatky a jsou
    nezbytné pro dobrý a udržitelný život v 21. století. 

Děkujeme Vám. 

Tímto dopisem navazujeme na předchozí otevřený dopis z 9. září 2024, v němž jsme uvedli, 
jak nedemokratickým a nátlakovým způsobem kdysi prosadil Liberecký kraj dálnici Českým rájem místo jeho obchvatu jižní variantou v koridoru silnice I/16.

Spolek SOS Český ráj:
Autocamp Sedmihorky v. o. s.
Oslí stezka
SEV Český ráj z. s.
ZO ČSOP Bukovina
ZO ČSOP Křižánky
Pozemkový spolek Sedmihorské mokřady
Spolek Sedmihorky z. s.
Spolek Tisovka z. s.
Za Rovensko v Českém ráji z. s.
Zazemí z. s. 
Environment and Wetland Centre, z. s.
Fotoklub Safír Turnov
Čestmír Suška, akad. sochař
MUDr. Marie Kyralová, držitelka Řádu královny Elišky Přemyslovny

Otevřený dopis starostů Mikroregionu Český ráj ministrovi dopravy Martinovi Kupkovi

20. 2. 2025 (Komentář)

mikroregion Dobrovolný svazek obcí MIKROREGION ČESKÝ RÁJ Vyskeř čp. 50, 512 64 Vyskeř ČESKÝ RÁJ
Otevřený dopis ministru dopravy Ing. Martinu Kupkovi
 

Vážený pane ministře,
dle nám dostupných informací významně pokračují přípravné práce na vybudování nové trasy silnice 1/35 - úsek Turnov - Úlibice. S již schválenou variantou severní trasy souhlasíme a uvědomujeme si potřebnost řešení z důvodu neúnosné dopravní zátěže obcí na stávající trase silnice I/35.

Co nás však znepokojuje, je prezentovaná její budoucí podoba. Nespočet mostů a náspů by v případě realizace velmi negativně ovlivnil nejen zde trvale žijící obyvatele, ale i návštěvníky nejstarší CHKO v České republice hlukem a emisemi. Zejména by ale došlo k nenávratné devastaci unikátní krajiny Českého ráje.

V rámci přípravy této stavby bylo vydáno Ministerstvem životního prostředí závazné stanovisko EJA, které určuje podmínky pro samotnou realizaci. S ohledem na výše popsané Vás žádáme o prověření varianty, která by neznamenala nutnost nového projednání posouzení vlivu na životní prostředí, zároveň ale byla šetrnější k životnímu prostředí, tzn. v maximální míře byla v terénu umístěna do zářezů či sypaných tunelů.

My jako zvolení zástupci obcí bezprostředně dotčených zamýšlenou výstavbou Vás tímto vyzýváme k přijetí opatření, která nepřipustí trvalé poškození jedinečného rázu krajiny Českého ráje.

Ve Vyskři dne 12.12.2024
Mgr.Nakan Ondřej Havrda předseda
 

MIKROREGION ČESKÝ RÁJ dobrovolný svazek obcí Vyskeř 50, 512 64 Vyskeř IC: 091 55 950, tel. 2. 481 329 211 Mikroregion Český ráj, IČ: 69155950 www.craj.cz, mobil: +420 604 787 141, e-mail: obec@karlovice-sedmihorky.cz
 

Členské obce svazku:
Obec Hrubá Skála - Michal Najman
Obec Kacanovy - Marcela Červová
Obec Karlovice - Mgr. Ondřej Havrda
Obec Ktová - Ing. Jiřina Bobková, DiS.
Obec Olešnice - Zdeněk Šich
Obec Troskovice - Ing. Martin Svatbík
Obec Vyskeř - Jan Kozák
Obec Libošovice - Vít Svoboda
Obec Mladějov - Petr Hornig
Obec Sobotka - Ing. Lubor Jenček
Obec Osek - Ing. David Horák
Obec Kněžmost - Miloslav Kobrle
Obec Dobšín - Jaroslav Černý
Obec Branžež - Jan Musil

Dále obdrží:
Ing. Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic
Bc. Martin Půta, hejtman Libereckého kraje
Mgr. Ondřej Lochman, Ph.D., senátor za obvod č. 38 - Mladá Boleslav

Na vědomí:
média Mikroregion Český ráj, IČ: 69155950 www.craj.cz, mobil: +420 604 787 141, e-mail: obec@karlovice-sedmihorky.cz 

Stavba silnice ano, vadí nám ale její podoba, píší obce v Českém ráji ministrovi

9. 1. 2025 (Komentář)

Obce v Českém ráji se obávají nenávratné devastace krajiny v souvislosti s plánovanou stavbou silnice I/35 z Turnova na Jičín. Nová silnice, dlouhá bezmála 33 kilometrů, by měla zlepšit a zrychlit spojení z Libereckého do sousedního Královéhradeckého kraje a odvést tranzitní dopravu z obcí. Se zvolenou severní trasou obce souhlasí, znepokojuje je ale navrhovaná podoba silnice.

Budoucí podoba nové silnice

Budoucí podoba nové silnice

Plán ŘSD ukazuje, kudy přeložka silnice povede.

Vizualizace přemostění železniční trati u Rovenska pod Troskami. Vrch vpravo je...

Budoucí podoba nové silnice

5 fotografií

Obrátily se proto na ministra dopravy Martina Kupku (ODS) otevřeným dopisem.

„Uvědomujeme si potřebnost řešení z důvodu neúnosné dopravní zátěže obcí na stávající trase I/35, co nás však znepokojuje, je prezentovaná budoucí podoba. Nespočet mostů a náspů by v případě realizace velmi negativně ovlivnil nejen zde trvale žijící obyvatele, ale i návštěvníky nejstarší CHKO v České republice hlukem a emisemi,“ uvádí se v dopise dobrovolného svazku obcí Mikroregion Český ráj ministrovi.

Silnice Českým rájem získává jasnější obrysy, část místních je proti stavbě

Obce žádají prověření varianty, která by nevyžadovala nový posudek dopadů na životní prostředí EIA, ale byla by šetrnější k životnímu prostředí. Chtějí, aby silnice byla vedena spíš v zářezech a tunelech než na mostech a náspech, které by ji zvedly nad úroveň okolní krajiny. O zapojení silnice do krajiny, aby nebyla rušivá, usiluje také Liberecký kraj.

„Absolvovali jsme jednání na ministerstvu dopravy, kde jsme se snažili zvýšit povědomí o tom, že ta silnice je velice citlivá, a že to území Českého ráje může být velice negativně dotčeno tou konkrétní investicí. Shodli jsme se, že zapojíme i krajináře, externistu, který nám pomůže silnici přizpůsobit, tak aby významně nepoškodila okolní krajinu,“ řekl náměstek hejtmana pro životní prostředí Jiří Klápště (Spolu).

Kraj přispěje na krajináře

Kraj se podle něj s ministerstvem dohodl, že projektant, který bude zpracovávat projekt přeložky I/35, bude brát v potaz i názor krajináře, na jehož financování se bude kraj podílet.

Silnice I/35 dnes mezi Turnovem a Jičínem vede přes 11 obcí, o trase a podobě nové rychlostní silnice mimo zástavbu se diskutuje už čtvrt století. Zvolenou variantu schválilo ministerstvo životního prostředí, Ředitelství silnic a dálnic ČR zahájilo loni v říjnu geotechnický průzkum, který by měl být hotov do konce letošního roku. Se zahájením stavby, která je rozdělena do čtyř úseků, se počítá v roce 2029, hotová by měla být v roce 2032.

Přeložka silnice I/35 bude navazovat na dálnici D35, která má být severní alternativou k přetížené dálnici D1. Úsek dálnice z Hradce Králové do Jičína by měl být hotový na konci roku 2028.

Autoři: ČTK, iDNES.cz

Zdroj: https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/cesky-raj-silnice-obavy-ministr-dopravy-otevreny-dopis-obce.A250109_113751_liberec-zpravy_jape

Velký výprodej Českého ráje: Trosky ve slevě!

10. 9. 2024 (Komentář)

Text Evy Schaeferové, který vyšel s redakčními změnami v TvA

Developeři, vítejte! Pozemky pod Valdštejnem, Kozákovem a Troskami jsou připraveny pro vaše logistická centra a skladové haly. Český ráj se konečně otevře pro kamionovou dopravu ze severu na jih Evropy. Projíždějící řidiči se budou moci kochat pohledy na malebnou krajinu a obdivovat historické památky. 
Nová dálnice pod Troskami klepe na dveře a přinese do Českého ráje mnoho nového.
Vezměme novinky pěkně popořádku po trase.
Tak například obyvatelé sídliště v Ohrazenicích budou moci z oken pozorovat ruch na nové mimoúrovňové křižovatce a rozvoj přilehlého logistického centra. Cyklisté na projížďce od přepeřského jezu do Turnova budou moci závodit s kamiony jedoucími po dvoukilometrovém mostu podél Jizery. Obyvatelé Mašova budou jistě s napětím sledovat, jak se čtyřproudý tunel zavrtává pod jejich obydlí a uzavírat sázky, který dům tento zářez vydrží. V Pelešanech budou lidé ohromeni jeho famózním vynořením a zdvihem do výše dvaceti metrů, aby překonal železniční trať u Trevosu, kde se rozvine v novou mimoúrovňovou křižovatku. Ta zase potěší návštěvníky Valdštejna, kteří jsou již znuděni stále stejnou vyhlídkou na poklidný Český ráj.  Kravičky na Volavci a Blatci se konečně nebudou pást na obyčejné louce, ale budou moci trénovat slalom mezi nohama betonového monstra, jak dálnici nazývají oškliví ochránci přírody. Konečně z Českého ráje zmizí pár druhů brouků, kteří nám lezou do svačin, a kytky, které nám způsobují alergie, neboť kolem dálnice a pod jejími mosty pro ně nebude příhodné životní prostředí. I farmáři leckde zmizí. Ti ale budou moci využít pracovních příležitostí v nových montážních halách a vyzkoušet třeba práci na běžícím pásu.
Konečně budeme na Troskách za pět minut z Turnova, jestli ovšem nepřejedeme mimoúrovňovou křižovatku, kde půjde na hrad odbočit.
Dočkáme se i zábavnějšího spojení do Semil. Nabídne kus jízdy po dálnici do Žernova, kus po přivaděči do Zeleného háje a kus po staré silnici přes Slanou a Hořensko.
Provozovatelé hotýlků, penzionů, kempů a restaurací budou moci sdělit svým klientům, že se tu konečně něco děje a ten nudný klid Českého ráje oživí decibely a vůně motorů z dálnice. 
Dobrou zprávou pro občany žijící při stávající silnici Turnov – Jičín ale je, že nepřijdou o kontakt s automobily, protože průzkumy naštěstí ukázaly, že doprava na této silnici ani v případě výstavby dálnice výrazně neklesne.

Výstavba dálnice přinese nejspíš i rozvoj adrenalinových sportů. Například příznivci bungee jumpingu si budou moci vybrat z nabídky 35 mostů na trase. Výlety balonem se stanou atraktivnějšími, neboť nouzové přistání na dálnici bude jistě zážitkem. Tandemové skoky s padákem rozšíří svou nabídku o přistání na střeše kamionu, jak nám ukazují akční scény z oblíbených filmů, například Rychle a zběsile. 
Turisté, vracející se z výletů, si budou moci zaskákat parkour přes svodidla, protože najít pěšinku ke svému penzionu nebude už tak snadné.
 
A za všechny tyto vymoženosti můžeme poděkovat vedení Libereckého kraje. Ten dokázal úspěšně vyloučit veřejnost z rozhodování o tom, kudy dálnice povede. Ještě bychom my, občané, do toho mohli „kecat“. Zamítl i veřejné projednávání všech tří navržených tras, které požadovalo vedení města Turnova a jejichž vizualizace byla „TOP“ třída, za kterou by se nemusela stydět jakákoli firma na planetě. Když už nějaké ty informace dotčeným orgánům „pustil“, připojil k nim průvodní dopis s důrazným upozorněním NEZVEŘEJŇOVAT. Do zásadního a závazného dokumentu Zásady územního rozvoje Libereckého kraje zanesl pouze jedinou variantu - středem Českého ráje, a to v době, kdy o výběru koridoru ještě nebylo rozhodnuto. Alespoň jsme my, občané, nemuseli řešit, jak bude vypadat naše bezprostřední okolí. Přemýšlení někdy bolí.

 A za co pochválit pana krajského hejtmana? Ten se ale umí pěkně otáčet!  Když ještě hejtmanem nebyl, účastnil se aktivně pochodů proti dálnici pod Troskami a podporoval výstavbu Jižní varianty, která odváděla tranzitní dopravu mimo území Českého ráje. Odpojovala se ze stávající silnice Turnov – Mladá Boleslav v Mnichově Hradišti a dál pokračovala na Kněžmost a do Jičína. Teď konečně bude moci oslovit své známé stavební firmy a zahájit epochu Dobití ráje. Ne však Kryštofem Kolumbem, ale Ředitelstvím silnic a dálnic. Středočeši si odfouknou, protože Severní varianta nevede na jejich území, jak by tomu bylo v případě varianty Jižní. Tudíž jejich stavební firmy mohou v klidu dokončit rychlostní úsek z nové obří křižovatky v Kosmonosích směrem na Martinice a Hradec Králové. Snad dostanou zakázky v Jičíně, neboť tam už projektují zkapacitnění obchvatu.
Konečně budeme jako v Alpách. Tam je přece tolik dálnic a nikomu nevadí. My ale budeme světovější! Naše dálnice se vejde na území CHKO, které má rozlohu pouze 180 km2, a Alpy celých 300 000!
Zvláštní poděkování však patří panu starostovi Turnova. Ten, na rozdíl od Libereckého kraje zveřejnil vizualizaci aspoň Severní varianty na stránkách města. Jen aby za to nebyl od krajského pana hejtmana hubován.

Co říci závěrem. Je třeba vyzvat všechny kamiony Evropy, aby se sjeli do Českého ráje, protože pro současný počet 700 náklaďáků a 8 000 osobních aut denně, nám stát asi dálničku nepostaví. Na to by nám pan premiér asi penízky nedal. To musí přes Český ráj jezdit aspoň 40 000 aut, protože pro toto množství se dálnice vyplatí.
Tak snad aby zas někdo napsal nějaký „Zvací dopis“.


A co dodat pod čarou?
Co by asi dnes pronesl slavný turnovský rodák, historik Josef Pekař, nad projektem dálnice středem Českého ráje? Možná by se také vyjádřil slovy Agentury ochrany přírody a krajiny ČR: “Vzniknou zde nové dominanty”.

Jižní varianta, která už se v podstatě staví, neboť provoz z Mladé Boleslavi na Hradec si ji vyžádal, je stavebně mnohem méně náročná, než upřednostněná varianta Severní. Nepřekonává výškové rozdíly a je nejen proto mnohem levnější. Je o pouhé 4 minuty delší.

                          Věnujme Českému ráji 4 minuty svého času.

Mgr. Eva Schaeferová

Otevřený dopis ministru dopravy Martinovi Kupkovi

10. 9. 2024 (Komentář)

V Turnově, dne 9. 9. 2024
Vážený pane ministře,
žádáme Vás, abyste k problematice silnice I/35 přistupoval zodpovědně, jako člen ODS, která je součástí vládní koalice a jejímž hlavním programem je vyvést naši republiku ze zadlužení a postavit její ekonomiku na vlastní nohy.
Sledujeme se znepokojením proces hledání trasy pro tuto silnici. V průběhu celé jeho historie se Liberecký kraj snažil z jednání vyloučit veřejnost a ignoroval i požadavky města Turnova a dalších obcí, které s trasováním I/35 severním koridorem nesouhlasily. Arogantně a v rozporu s demokratickými principy protlačil do Zásad územního rozvoje Libereckého kraje jedinou variantu, a to severní.
Severní varianta není kompromisem, ale diktátem ze strany Libereckého kraje a následnou kapitulací obcí, které po dobu deseti let bránily Český ráj proti invazi tranzitní dopravy.
Projektování silnice I/35 se opírá o stará data z roku 2010. Dopravní situace v Evropě má dnes jiné směřování. Německo ve směru na Liberec žádnou dálnici nestaví. Hlavní dopravní tahy nejsou Liberec – Hradec Králové, ale Liberec – Praha a Hradec Králové – Praha. I/35 už není na území Českého ráje alternativou k D1. Rozvoj automobilky Škoda a. s. si vynutil zkapacitnění silnice I/16 z Mladé Boleslavi na Jičín. V současné době se již realizuje stavba do Martinovic, projektuje se navazující část do Jičína a čtyřpruhové řešení jičínského obchvatu. Tímto se de facto již staví jedna z uvažovaných variant I/35 – varianta jižní.
Žádáme, abyste na základě změny dopravní situace přehodnotil záměr vést I/35 severním koridorem.
Žádáme, abyste s péčí řádného hospodáře zabránil výstavbě nové čtyřproudé silnice pro cca 40 000 vozidel denně v době, kdy po současné silnici jezdí cca 10 000 vozidel denně.
Žádáme, aby byla realizována jižní varianta, která povede tranzitní dopravu mimo Český ráj a ve svém rozpočtu zároveň zahrne modernizaci a humanizaci stávající silnice Turnov – Jičín.
Realizací jižní varianty podpoříte automobilový průmysl na Mladoboleslavsku a nezničíte turistický průmysl a unikátní krajinu Českého ráje, kterou generace našich předků dokázaly zachovat.


Spolek SOS Český ráj
Autocamp Sedmihorky v. o. s.
Feel Good In s. r. o
Ivan Kunetka
MUDr. Marie Kyralová, držitelka Řádu královny Elišky Přemyslovny
Pozemkový spolek Sedmihorské mokřady
Spolek Sedmihorky z. s.
Středisko ekologické výchovy Český ráj z. s.
Čestmír Suška, akad. malíř
Tisovka z. s.
Za Rovensko v Českém ráji z. s.
Zazemí z. s.
ZO ČSOP Bukovina

Obrázek © Ředitelství silnic a dálnic České republiky

zavřít

Aktuality

Velký výprodej Českého ráje: Trosky ve slevě!
10. 9. 2024
Text Evy Schaeferové, který vyšel s redakčními…
Silnice I/35 z Turnova na Jičín ano, ale...
7. 8. 2024
List Turnovsko v akci uvádí dne 7. 8. 2024 článek…
Dálnice přes Český ráj nebude. Je drahá a zbytečná, tvrdí ministerstvo.
30. 7. 2024
Přidáváme odkaz na článek z 16. dubna 2014 z…
Zasedání zastupitelstva v Turnově, příspěvek k tématu I/35
20. 7. 2024
Dne 27. 6. 2024 vystoupila Eva Schaeferová na…
Silnice Českým rájem získává jasnější obrysy, část místních je proti stavbě
20. 7. 2024
Z 22. 6. 2024 pochází článek reagující na…
Boj o dálnici Českým rájem pokračuje. V Tatobitech se setkali odpůrci projektu s hejtmanem
20. 7. 2024
21. 6. 2024 se Na Žlábku u Tatobit konalo setkání…