Aktuality

Otevřený dopis prezidentovi
29. 4. 2025 (Komentář)Vážený pane prezidente,
v roce 1922 Váš předchůdce, Tomáš Garrigue Masaryk, navštívil Český ráj,
konkrétně Mariánskou vyhlídku v Hruboskalském skalním městě.
Dovolte, abychom Vás nyní, po více než sto letech, pozvali na stejné místo.
Krajině pod touto a dalšími oblíbenými vyhlídkami Českého ráje totiž hrozí drastická
a nevratná změna – má být přeťata čtyřproudou silnicí dálničního typu.
Rádi bychom Vás na místě seznámili jak s tímto – podle nás neobhajitelným
a megalomanským – záměrem, tak s možnostmi alternativních řešení.
Nebojíme se jen o unikátní krajinu, kterou obdivovali už naši obrozenci,
ale znepokojují nás i ekonomické dopady takto naddimenzované stavby.
Čtvrt století starý záměr pro tuto oblast, který státní instituce dodnes zarytě prosazují,
je z našeho pohledu i z pohledu odborníků na moderní dopravu nevhodný
a nepřijatelný a pro Český ráj by měl devastující důsledky.
Nejsme proti modernizaci a rozvoji dopravní infrastruktury. Voláme jen po řešení,
které by dávalo větší smysl z hlediska dopravních intenzit, ekonomiky i krajinného
rázu. A víme, že taková alternativa existuje.
Doufáme, že naše pozvání přijmete a těšíme se na setkání s Vámi
Za SOS Český ráj Mgr. Lukáš Eršil
Tel.: 724 204 430
Sokolovské náměstí 308/5, Liberec, 460 01
Zasedání zastupitelstva v Turnově 27. 3. 2025, příspěvek k tématu I/35
8. 4. 2025 (Komentář)Příspěvek Romana Rákosníka ze spolku SOS Český ráj i s reakcí pana starosty a pana Klápštěho najdete zde (na 2. hodině a 21. minutě):
Otevřený dopis vládě
20. 3. 2025 (Komentář)Petr Fiala, premiér vlády ČR
Martin Kupka, ministr dopravy
Petr Hladík, ministr životního prostředí
Martin Půta, hejtman Libereckého kraje
Tomáš Hocke, starosta města Turnova
Jan Malý, starosta města Jičína
starostky a starostové obcí mikroregionů Český ráj a Tábor
Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR
Na vědomí:
vláda ČR
senátoři Ondřej Lochman a Tomáš Czernin
zastupitelé Libereckého kraje
zastupitelé města Turnova
zastupitelé města Jičína
zastupitelé obcí mikroregionů Český ráj a Tábor
EXISTUJE LEPŠÍ ŘEŠENÍ DOPRAVY PRO ČESKÝ RÁJ
NEŽ DÁLNICE JEHO STŘEDEM
Otevřený dopis premiérovi vlády ČR Petru Fialovi, ministrovi dopravy Martinu Kupkovi, ministrovi životního prostředí Petru Hladíkovi, hejtmanovi Libereckého kraje Martinu Půtovi, starostovi Turnova Tomáši Hockemu, starostovi Jičína Janu Malému, generálnímu řediteli ŘSD ČR Radku Mátlovi, starostkám
a starostům obcí mikroregionů Český ráj a Tábor
„Pokud jsou pro ti, kteří tam bydlí, tak si myslím, že stavba má šanci a má smysl to dělat. Pokud stavbu blokují místní, tak je to složitější a člověk opravdu přemýšlí, zda neděláme něco špatně.“
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD ČR
Turnov, 19. března 2025
Vážený pane premiére, vážení páni ministři, vážený pane hejtmane, vážené starostky a vážení starostové, vážený pane generální řediteli,
vlna nesouhlasu obyvatel Českého ráje s plánem výstavby rychlostní silnice spojující Jičín a Turnov, která se zvedla od zářijové návštěvy ministra Martina Kupky v Turnově, dokládá pravdivost uvedených slov generálního ředitele ŘSD Radka Mátla. Ano, je tu „něco špatně“, je to hodně špatně a je toho víc. Svědčí o tom také fakt, že proti zamýšlené podobě silnice protestují už i obce Mikroregionu Český ráj a píší ministru dopravy, že „by došlo k nenávratné devastaci unikátní krajiny Českého ráje a negativnímu ovlivnění místních obyvatel i návštěvníků hlukem a emisemi.“
V roce 2011 se vyjádřilo v petici proti dálnici Českým rájem více než 15 000 občanů a drtivá většina obcí podél plánované trasy. Dnes proti ní protestují jen informovaní lidé a je jich zatím neúměrně málo. Za tímto faktem stojí naprosté selhání státu v poskytování informací. Pokud by obyvatelé Českého ráje věděli, jakou stavbu tu stát plánuje, protestovalo by jich mnohem víc. Jako příklad můžeme uvést nedávné setkání občanů turnovských městských částí Mašov a Pelešany, kteří poté, co získali informace o plánovaném úseku u Turnova a o tunelu, který by měl vést pod jejich domy geologicky rizikovým svahem, vyjadřovali svůj nesouhlas velmi důrazně.
Vážení oslovení, dálnici v Českém ráji odmítáme z těchto hlavních důvodů:
• je neslučitelná s ochranou jedinečné přírody a krajiny naší nejstarší CHKO a celého Českého ráje,
• poškodila by hlukem a emisemi tisíce zdejších obyvatel,
• je zbytečná – intenzita dopravy mezi Jičínem a Turnovem je zlomkem dopravní kapacity, pro niž se stavějí
dálnice, a ani prognózy neukazují na takový nárůst,
• zdejší obyvatelé odmítají invazi kamionové dopravy a zničení cenné půdy a krajiny průmyslovými halami –
dnes je tu podobných velkých staveb minimum,
• existuje mnohem levnější a jednodušší dopravní řešení, které by ulehčilo obcím na trase stávající
I/35 = obchvaty obcí a střídavý třípruh pro předjíždění,
• hlavní dopravní tah z Jičína směřuje na Mladou Boleslav a tuto silnici (I/16) už ŘSD modernizuje, přičemž
za „maximalistickou variantu“ označuje střídavý třípruh,
• I/35 má dle všech dostupných zdrojů minimální mezinárodní význam – o zkapacitnění přes Žitavu
Německo neuvažuje,
• hustá síť dálnic představuje dávno překonané dopravní řešení, neodpovídající moderním dopravním
trendům a globální ekologické situaci, některé státy už proto projekty nových dálnic zrušily,
• v chráněných územích celého světa se rozvíjí integrovaná doprava šetrná pro přírodu, místní obyvatele,
návštěvníky a vhodná pro místní ekonomiku,
• přepracovat špatné, zastaralé projekty neodpovídající skutečnosti a době je neporovnatelně menší zátěží,
než je ze setrvačnosti uskutečnit se všemi ničivými dopady na přírodu, krajinu, životy místních obyvatel,
turistický ruch a místní ekonomiku,
• nechceme jako daňoví poplatníci utratit v době obrovského státního zadlužení desítky miliard za stavbu,
která je z dopravního, ekologického i ekonomického hlediska omylem.
Vážený pane premiére, vážení páni ministři, vážený pane hejtmane, vážené starostky a starostové, vážený pane generální řediteli, žádáme Vás, abyste:
• zabránili s péčí řádných hospodářů výstavbě nové čtyřproudé silnice I/35 pro cca 40 000 vozidel denně
v době, kdy současná intenzita dopravy činí jen cca 6 000 automobilů uprostřed plánované trasy mezi
Jičínem a Turnovem (zdroj: radar Ktová) a cca 10 000 vozidel u Turnova (zdroj: radar Radvánovice) – což
ovšem způsobuje z velké části místní doprava, kterou by tato stavba neřešila,
• zohlednili reálnou dopravní situaci v regionu tak, aby byla realizována původní, tzv. jižní varianta –
modernizace silnice I/16, která povede tranzitní dopravu mimo Český ráj a ve svém rozpočtu zároveň zahrne
modernizaci stávající silnice Turnov – Jičín s obchvaty obcí,
• nezničili unikátní chráněnou krajinu Českého ráje, kterou celé generace našich předků pro nás dokázaly
zachovat,
• respektovali zájmy 1,5 milionu návštěvníků Českého ráje ročně i místní turistické ekonomiky,
• neplýtvali miliardami na neopodstatněnou a ničivou stavbu, za niž byste se Vy a příští generace museli
jednou stydět,
• vystupovali vůči místním občanům a jejich spolkům s respektem jako k partnerům a neignorovali je, jako
tomu bylo doposud,
• přistupovali k problematice silnice I/35 odpovědně s vědomím, že dopravní politika a dopravní stavby musejí
odrážet nároky na životní prostředí, dopravní možnosti, respektování hlasu místních obyvatel a ochranu
přírody a klimatu, které jsou v souladu s moderními přírodními, sociálními a technickými poznatky a jsou
nezbytné pro dobrý a udržitelný život v 21. století.
Děkujeme Vám.
Tímto dopisem navazujeme na předchozí otevřený dopis z 9. září 2024, v němž jsme uvedli,
jak nedemokratickým a nátlakovým způsobem kdysi prosadil Liberecký kraj dálnici Českým rájem místo jeho obchvatu jižní variantou v koridoru silnice I/16.
Spolek SOS Český ráj:
Autocamp Sedmihorky v. o. s.
Oslí stezka
SEV Český ráj z. s.
ZO ČSOP Bukovina
ZO ČSOP Křižánky
Pozemkový spolek Sedmihorské mokřady
Spolek Sedmihorky z. s.
Spolek Tisovka z. s.
Za Rovensko v Českém ráji z. s.
Zazemí z. s.
Environment and Wetland Centre, z. s.
Fotoklub Safír Turnov
Čestmír Suška, akad. sochař
MUDr. Marie Kyralová, držitelka Řádu královny Elišky Přemyslovny
Otevřený dopis starostů Mikroregionu Český ráj ministrovi dopravy Martinovi Kupkovi
20. 2. 2025 (Komentář)mikroregion Dobrovolný svazek obcí MIKROREGION ČESKÝ RÁJ Vyskeř čp. 50, 512 64 Vyskeř ČESKÝ RÁJ
Otevřený dopis ministru dopravy Ing. Martinu Kupkovi
Vážený pane ministře,
dle nám dostupných informací významně pokračují přípravné práce na vybudování nové trasy silnice 1/35 - úsek Turnov - Úlibice. S již schválenou variantou severní trasy souhlasíme a uvědomujeme si potřebnost řešení z důvodu neúnosné dopravní zátěže obcí na stávající trase silnice I/35.
Co nás však znepokojuje, je prezentovaná její budoucí podoba. Nespočet mostů a náspů by v případě realizace velmi negativně ovlivnil nejen zde trvale žijící obyvatele, ale i návštěvníky nejstarší CHKO v České republice hlukem a emisemi. Zejména by ale došlo k nenávratné devastaci unikátní krajiny Českého ráje.
V rámci přípravy této stavby bylo vydáno Ministerstvem životního prostředí závazné stanovisko EJA, které určuje podmínky pro samotnou realizaci. S ohledem na výše popsané Vás žádáme o prověření varianty, která by neznamenala nutnost nového projednání posouzení vlivu na životní prostředí, zároveň ale byla šetrnější k životnímu prostředí, tzn. v maximální míře byla v terénu umístěna do zářezů či sypaných tunelů.
My jako zvolení zástupci obcí bezprostředně dotčených zamýšlenou výstavbou Vás tímto vyzýváme k přijetí opatření, která nepřipustí trvalé poškození jedinečného rázu krajiny Českého ráje.
Ve Vyskři dne 12.12.2024
Mgr.Nakan Ondřej Havrda předseda
MIKROREGION ČESKÝ RÁJ dobrovolný svazek obcí Vyskeř 50, 512 64 Vyskeř IC: 091 55 950, tel. 2. 481 329 211 Mikroregion Český ráj, IČ: 69155950 www.craj.cz, mobil: +420 604 787 141, e-mail: obec@karlovice-sedmihorky.cz
Členské obce svazku:
Obec Hrubá Skála - Michal Najman
Obec Kacanovy - Marcela Červová
Obec Karlovice - Mgr. Ondřej Havrda
Obec Ktová - Ing. Jiřina Bobková, DiS.
Obec Olešnice - Zdeněk Šich
Obec Troskovice - Ing. Martin Svatbík
Obec Vyskeř - Jan Kozák
Obec Libošovice - Vít Svoboda
Obec Mladějov - Petr Hornig
Obec Sobotka - Ing. Lubor Jenček
Obec Osek - Ing. David Horák
Obec Kněžmost - Miloslav Kobrle
Obec Dobšín - Jaroslav Černý
Obec Branžež - Jan Musil
Dále obdrží:
Ing. Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic
Bc. Martin Půta, hejtman Libereckého kraje
Mgr. Ondřej Lochman, Ph.D., senátor za obvod č. 38 - Mladá Boleslav
Na vědomí:
média Mikroregion Český ráj, IČ: 69155950 www.craj.cz, mobil: +420 604 787 141, e-mail: obec@karlovice-sedmihorky.cz
Stavba silnice ano, vadí nám ale její podoba, píší obce v Českém ráji ministrovi
9. 1. 2025 (Komentář)Obce v Českém ráji se obávají nenávratné devastace krajiny v souvislosti s plánovanou stavbou silnice I/35 z Turnova na Jičín. Nová silnice, dlouhá bezmála 33 kilometrů, by měla zlepšit a zrychlit spojení z Libereckého do sousedního Královéhradeckého kraje a odvést tranzitní dopravu z obcí. Se zvolenou severní trasou obce souhlasí, znepokojuje je ale navrhovaná podoba silnice.
Obrátily se proto na ministra dopravy Martina Kupku (ODS) otevřeným dopisem.
„Uvědomujeme si potřebnost řešení z důvodu neúnosné dopravní zátěže obcí na stávající trase I/35, co nás však znepokojuje, je prezentovaná budoucí podoba. Nespočet mostů a náspů by v případě realizace velmi negativně ovlivnil nejen zde trvale žijící obyvatele, ale i návštěvníky nejstarší CHKO v České republice hlukem a emisemi,“ uvádí se v dopise dobrovolného svazku obcí Mikroregion Český ráj ministrovi.
Silnice Českým rájem získává jasnější obrysy, část místních je proti stavbě |
Obce žádají prověření varianty, která by nevyžadovala nový posudek dopadů na životní prostředí EIA, ale byla by šetrnější k životnímu prostředí. Chtějí, aby silnice byla vedena spíš v zářezech a tunelech než na mostech a náspech, které by ji zvedly nad úroveň okolní krajiny. O zapojení silnice do krajiny, aby nebyla rušivá, usiluje také Liberecký kraj.
„Absolvovali jsme jednání na ministerstvu dopravy, kde jsme se snažili zvýšit povědomí o tom, že ta silnice je velice citlivá, a že to území Českého ráje může být velice negativně dotčeno tou konkrétní investicí. Shodli jsme se, že zapojíme i krajináře, externistu, který nám pomůže silnici přizpůsobit, tak aby významně nepoškodila okolní krajinu,“ řekl náměstek hejtmana pro životní prostředí Jiří Klápště (Spolu).
Kraj přispěje na krajináře
Kraj se podle něj s ministerstvem dohodl, že projektant, který bude zpracovávat projekt přeložky I/35, bude brát v potaz i názor krajináře, na jehož financování se bude kraj podílet.
Silnice I/35 dnes mezi Turnovem a Jičínem vede přes 11 obcí, o trase a podobě nové rychlostní silnice mimo zástavbu se diskutuje už čtvrt století. Zvolenou variantu schválilo ministerstvo životního prostředí, Ředitelství silnic a dálnic ČR zahájilo loni v říjnu geotechnický průzkum, který by měl být hotov do konce letošního roku. Se zahájením stavby, která je rozdělena do čtyř úseků, se počítá v roce 2029, hotová by měla být v roce 2032.
Přeložka silnice I/35 bude navazovat na dálnici D35, která má být severní alternativou k přetížené dálnici D1. Úsek dálnice z Hradce Králové do Jičína by měl být hotový na konci roku 2028.
Autoři: ČTK, iDNES.cz

Aktuality
8. 4. 2025
10. 9. 2024
7. 8. 2024
30. 7. 2024
20. 7. 2024
20. 7. 2024
20. 7. 2024