SOS – Český ráj
Dálnici STŘEDEM Českého ráje NECHCEME
„Známe lepší cestu“
loading

Aktuality

aktuality

Velký výprodej Českého ráje: Trosky ve slevě!

10. 9. 2024 (Komentář)

Text Evy Schaeferové, který vyšel s redakčními změnami v TvA

Developeři, vítejte! Pozemky pod Valdštejnem, Kozákovem a Troskami jsou připraveny pro vaše logistická centra a skladové haly. Český ráj se konečně otevře pro kamionovou dopravu ze severu na jih Evropy. Projíždějící řidiči se budou moci kochat pohledy na malebnou krajinu a obdivovat historické památky. 
Nová dálnice pod Troskami klepe na dveře a přinese do Českého ráje mnoho nového.
Vezměme novinky pěkně popořádku po trase.
Tak například obyvatelé sídliště v Ohrazenicích budou moci z oken pozorovat ruch na nové mimoúrovňové křižovatce a rozvoj přilehlého logistického centra. Cyklisté na projížďce od přepeřského jezu do Turnova budou moci závodit s kamiony jedoucími po dvoukilometrovém mostu podél Jizery. Obyvatelé Mašova budou jistě s napětím sledovat, jak se čtyřproudý tunel zavrtává pod jejich obydlí a uzavírat sázky, který dům tento zářez vydrží. V Pelešanech budou lidé ohromeni jeho famózním vynořením a zdvihem do výše dvaceti metrů, aby překonal železniční trať u Trevosu, kde se rozvine v novou mimoúrovňovou křižovatku. Ta zase potěší návštěvníky Valdštejna, kteří jsou již znuděni stále stejnou vyhlídkou na poklidný Český ráj.  Kravičky na Volavci a Blatci se konečně nebudou pást na obyčejné louce, ale budou moci trénovat slalom mezi nohama betonového monstra, jak dálnici nazývají oškliví ochránci přírody. Konečně z Českého ráje zmizí pár druhů brouků, kteří nám lezou do svačin, a kytky, které nám způsobují alergie, neboť kolem dálnice a pod jejími mosty pro ně nebude příhodné životní prostředí. I farmáři leckde zmizí. Ti ale budou moci využít pracovních příležitostí v nových montážních halách a vyzkoušet třeba práci na běžícím pásu.
Konečně budeme na Troskách za pět minut z Turnova, jestli ovšem nepřejedeme mimoúrovňovou křižovatku, kde půjde na hrad odbočit.
Dočkáme se i zábavnějšího spojení do Semil. Nabídne kus jízdy po dálnici do Žernova, kus po přivaděči do Zeleného háje a kus po staré silnici přes Slanou a Hořensko.
Provozovatelé hotýlků, penzionů, kempů a restaurací budou moci sdělit svým klientům, že se tu konečně něco děje a ten nudný klid Českého ráje oživí decibely a vůně motorů z dálnice. 
Dobrou zprávou pro občany žijící při stávající silnici Turnov – Jičín ale je, že nepřijdou o kontakt s automobily, protože průzkumy naštěstí ukázaly, že doprava na této silnici ani v případě výstavby dálnice výrazně neklesne.

Výstavba dálnice přinese nejspíš i rozvoj adrenalinových sportů. Například příznivci bungee jumpingu si budou moci vybrat z nabídky 35 mostů na trase. Výlety balonem se stanou atraktivnějšími, neboť nouzové přistání na dálnici bude jistě zážitkem. Tandemové skoky s padákem rozšíří svou nabídku o přistání na střeše kamionu, jak nám ukazují akční scény z oblíbených filmů, například Rychle a zběsile. 
Turisté, vracející se z výletů, si budou moci zaskákat parkour přes svodidla, protože najít pěšinku ke svému penzionu nebude už tak snadné.
 
A za všechny tyto vymoženosti můžeme poděkovat vedení Libereckého kraje. Ten dokázal úspěšně vyloučit veřejnost z rozhodování o tom, kudy dálnice povede. Ještě bychom my, občané, do toho mohli „kecat“. Zamítl i veřejné projednávání všech tří navržených tras, které požadovalo vedení města Turnova a jejichž vizualizace byla „TOP“ třída, za kterou by se nemusela stydět jakákoli firma na planetě. Když už nějaké ty informace dotčeným orgánům „pustil“, připojil k nim průvodní dopis s důrazným upozorněním NEZVEŘEJŇOVAT. Do zásadního a závazného dokumentu Zásady územního rozvoje Libereckého kraje zanesl pouze jedinou variantu - středem Českého ráje, a to v době, kdy o výběru koridoru ještě nebylo rozhodnuto. Alespoň jsme my, občané, nemuseli řešit, jak bude vypadat naše bezprostřední okolí. Přemýšlení někdy bolí.

 A za co pochválit pana krajského hejtmana? Ten se ale umí pěkně otáčet!  Když ještě hejtmanem nebyl, účastnil se aktivně pochodů proti dálnici pod Troskami a podporoval výstavbu Jižní varianty, která odváděla tranzitní dopravu mimo území Českého ráje. Odpojovala se ze stávající silnice Turnov – Mladá Boleslav v Mnichově Hradišti a dál pokračovala na Kněžmost a do Jičína. Teď konečně bude moci oslovit své známé stavební firmy a zahájit epochu Dobití ráje. Ne však Kryštofem Kolumbem, ale Ředitelstvím silnic a dálnic. Středočeši si odfouknou, protože Severní varianta nevede na jejich území, jak by tomu bylo v případě varianty Jižní. Tudíž jejich stavební firmy mohou v klidu dokončit rychlostní úsek z nové obří křižovatky v Kosmonosích směrem na Martinice a Hradec Králové. Snad dostanou zakázky v Jičíně, neboť tam už projektují zkapacitnění obchvatu.
Konečně budeme jako v Alpách. Tam je přece tolik dálnic a nikomu nevadí. My ale budeme světovější! Naše dálnice se vejde na území CHKO, které má rozlohu pouze 180 km2, a Alpy celých 300 000!
Zvláštní poděkování však patří panu starostovi Turnova. Ten, na rozdíl od Libereckého kraje zveřejnil vizualizaci aspoň Severní varianty na stránkách města. Jen aby za to nebyl od krajského pana hejtmana hubován.

Co říci závěrem. Je třeba vyzvat všechny kamiony Evropy, aby se sjeli do Českého ráje, protože pro současný počet 700 náklaďáků a 8 000 osobních aut denně, nám stát asi dálničku nepostaví. Na to by nám pan premiér asi penízky nedal. To musí přes Český ráj jezdit aspoň 40 000 aut, protože pro toto množství se dálnice vyplatí.
Tak snad aby zas někdo napsal nějaký „Zvací dopis“.


A co dodat pod čarou?
Co by asi dnes pronesl slavný turnovský rodák, historik Josef Pekař, nad projektem dálnice středem Českého ráje? Možná by se také vyjádřil slovy Agentury ochrany přírody a krajiny ČR: “Vzniknou zde nové dominanty”.

Jižní varianta, která už se v podstatě staví, neboť provoz z Mladé Boleslavi na Hradec si ji vyžádal, je stavebně mnohem méně náročná, než upřednostněná varianta Severní. Nepřekonává výškové rozdíly a je nejen proto mnohem levnější. Je o pouhé 4 minuty delší.

                          Věnujme Českému ráji 4 minuty svého času.

Mgr. Eva Schaeferová

zavřít

Aktuality

Velký výprodej Českého ráje: Trosky ve slevě!
10. 9. 2024
Text Evy Schaeferové, který vyšel s redakčními…
Silnice I/35 z Turnova na Jičín ano, ale...
7. 8. 2024
List Turnovsko v akci uvádí dne 7. 8. 2024 článek…
Dálnice přes Český ráj nebude. Je drahá a zbytečná, tvrdí ministerstvo.
30. 7. 2024
Přidáváme odkaz na článek z 16. dubna 2014 z…
Zasedání zastupitelstva v Turnově, příspěvek k tématu I/35
20. 7. 2024
Dne 27. 6. 2024 vystoupila Eva Schaeferová na…
Silnice Českým rájem získává jasnější obrysy, část místních je proti stavbě
20. 7. 2024
Z 22. 6. 2024 pochází článek reagující na…
Boj o dálnici Českým rájem pokračuje. V Tatobitech se setkali odpůrci projektu s hejtmanem
20. 7. 2024
21. 6. 2024 se Na Žlábku u Tatobit konalo setkání…