Aktuality
Velký výprodej Českého ráje: Trosky ve slevě!
10. 9. 2024 (Komentář)Developeři, vítejte! Pozemky pod Valdštejnem, Kozákovem a Troskami jsou připraveny pro vaše logistická centra a skladové haly. Český ráj se konečně otevře pro kamionovou dopravu ze severu na jih Evropy. Projíždějící řidiči se budou moci kochat pohledy na malebnou krajinu a obdivovat historické památky.
Nová dálnice pod Troskami klepe na dveře a přinese do Českého ráje mnoho nového.
Vezměme novinky pěkně popořádku po trase.
Tak například obyvatelé sídliště v Ohrazenicích budou moci z oken pozorovat ruch na nové mimoúrovňové křižovatce a rozvoj přilehlého logistického centra. Cyklisté na projížďce od přepeřského jezu do Turnova budou moci závodit s kamiony jedoucími po dvoukilometrovém mostu podél Jizery. Obyvatelé Mašova budou jistě s napětím sledovat, jak se čtyřproudý tunel zavrtává pod jejich obydlí a uzavírat sázky, který dům tento zářez vydrží. V Pelešanech budou lidé ohromeni jeho famózním vynořením a zdvihem do výše dvaceti metrů, aby překonal železniční trať u Trevosu, kde se rozvine v novou mimoúrovňovou křižovatku. Ta zase potěší návštěvníky Valdštejna, kteří jsou již znuděni stále stejnou vyhlídkou na poklidný Český ráj. Kravičky na Volavci a Blatci se konečně nebudou pást na obyčejné louce, ale budou moci trénovat slalom mezi nohama betonového monstra, jak dálnici nazývají oškliví ochránci přírody. Konečně z Českého ráje zmizí pár druhů brouků, kteří nám lezou do svačin, a kytky, které nám způsobují alergie, neboť kolem dálnice a pod jejími mosty pro ně nebude příhodné životní prostředí. I farmáři leckde zmizí. Ti ale budou moci využít pracovních příležitostí v nových montážních halách a vyzkoušet třeba práci na běžícím pásu.
Konečně budeme na Troskách za pět minut z Turnova, jestli ovšem nepřejedeme mimoúrovňovou křižovatku, kde půjde na hrad odbočit.
Dočkáme se i zábavnějšího spojení do Semil. Nabídne kus jízdy po dálnici do Žernova, kus po přivaděči do Zeleného háje a kus po staré silnici přes Slanou a Hořensko.
Provozovatelé hotýlků, penzionů, kempů a restaurací budou moci sdělit svým klientům, že se tu konečně něco děje a ten nudný klid Českého ráje oživí decibely a vůně motorů z dálnice.
Dobrou zprávou pro občany žijící při stávající silnici Turnov – Jičín ale je, že nepřijdou o kontakt s automobily, protože průzkumy naštěstí ukázaly, že doprava na této silnici ani v případě výstavby dálnice výrazně neklesne.
Výstavba dálnice přinese nejspíš i rozvoj adrenalinových sportů. Například příznivci bungee jumpingu si budou moci vybrat z nabídky 35 mostů na trase. Výlety balonem se stanou atraktivnějšími, neboť nouzové přistání na dálnici bude jistě zážitkem. Tandemové skoky s padákem rozšíří svou nabídku o přistání na střeše kamionu, jak nám ukazují akční scény z oblíbených filmů, například Rychle a zběsile.
Turisté, vracející se z výletů, si budou moci zaskákat parkour přes svodidla, protože najít pěšinku ke svému penzionu nebude už tak snadné.
A za všechny tyto vymoženosti můžeme poděkovat vedení Libereckého kraje. Ten dokázal úspěšně vyloučit veřejnost z rozhodování o tom, kudy dálnice povede. Ještě bychom my, občané, do toho mohli „kecat“. Zamítl i veřejné projednávání všech tří navržených tras, které požadovalo vedení města Turnova a jejichž vizualizace byla „TOP“ třída, za kterou by se nemusela stydět jakákoli firma na planetě. Když už nějaké ty informace dotčeným orgánům „pustil“, připojil k nim průvodní dopis s důrazným upozorněním NEZVEŘEJŇOVAT. Do zásadního a závazného dokumentu Zásady územního rozvoje Libereckého kraje zanesl pouze jedinou variantu - středem Českého ráje, a to v době, kdy o výběru koridoru ještě nebylo rozhodnuto. Alespoň jsme my, občané, nemuseli řešit, jak bude vypadat naše bezprostřední okolí. Přemýšlení někdy bolí.
A za co pochválit pana krajského hejtmana? Ten se ale umí pěkně otáčet! Když ještě hejtmanem nebyl, účastnil se aktivně pochodů proti dálnici pod Troskami a podporoval výstavbu Jižní varianty, která odváděla tranzitní dopravu mimo území Českého ráje. Odpojovala se ze stávající silnice Turnov – Mladá Boleslav v Mnichově Hradišti a dál pokračovala na Kněžmost a do Jičína. Teď konečně bude moci oslovit své známé stavební firmy a zahájit epochu Dobití ráje. Ne však Kryštofem Kolumbem, ale Ředitelstvím silnic a dálnic. Středočeši si odfouknou, protože Severní varianta nevede na jejich území, jak by tomu bylo v případě varianty Jižní. Tudíž jejich stavební firmy mohou v klidu dokončit rychlostní úsek z nové obří křižovatky v Kosmonosích směrem na Martinice a Hradec Králové. Snad dostanou zakázky v Jičíně, neboť tam už projektují zkapacitnění obchvatu.
Konečně budeme jako v Alpách. Tam je přece tolik dálnic a nikomu nevadí. My ale budeme světovější! Naše dálnice se vejde na území CHKO, které má rozlohu pouze 180 km2, a Alpy celých 300 000!
Zvláštní poděkování však patří panu starostovi Turnova. Ten, na rozdíl od Libereckého kraje zveřejnil vizualizaci aspoň Severní varianty na stránkách města. Jen aby za to nebyl od krajského pana hejtmana hubován.
Co říci závěrem. Je třeba vyzvat všechny kamiony Evropy, aby se sjeli do Českého ráje, protože pro současný počet 700 náklaďáků a 8 000 osobních aut denně, nám stát asi dálničku nepostaví. Na to by nám pan premiér asi penízky nedal. To musí přes Český ráj jezdit aspoň 40 000 aut, protože pro toto množství se dálnice vyplatí.
Tak snad aby zas někdo napsal nějaký „Zvací dopis“.
A co dodat pod čarou?
Co by asi dnes pronesl slavný turnovský rodák, historik Josef Pekař, nad projektem dálnice středem Českého ráje? Možná by se také vyjádřil slovy Agentury ochrany přírody a krajiny ČR: “Vzniknou zde nové dominanty”.
Jižní varianta, která už se v podstatě staví, neboť provoz z Mladé Boleslavi na Hradec si ji vyžádal, je stavebně mnohem méně náročná, než upřednostněná varianta Severní. Nepřekonává výškové rozdíly a je nejen proto mnohem levnější. Je o pouhé 4 minuty delší.
Věnujme Českému ráji 4 minuty svého času.
Mgr. Eva Schaeferová
Otevřený dopis ministru dopravy Martinovi Kupkovi
10. 9. 2024 (Komentář)V Turnově, dne 9. 9. 2024
Vážený pane ministře,
žádáme Vás, abyste k problematice silnice I/35 přistupoval zodpovědně, jako člen ODS, která je součástí vládní koalice a jejímž hlavním programem je vyvést naši republiku ze zadlužení a postavit její ekonomiku na vlastní nohy.
Sledujeme se znepokojením proces hledání trasy pro tuto silnici. V průběhu celé jeho historie se Liberecký kraj snažil z jednání vyloučit veřejnost a ignoroval i požadavky města Turnova a dalších obcí, které s trasováním I/35 severním koridorem nesouhlasily. Arogantně a v rozporu s demokratickými principy protlačil do Zásad územního rozvoje Libereckého kraje jedinou variantu, a to severní.
Severní varianta není kompromisem, ale diktátem ze strany Libereckého kraje a následnou kapitulací obcí, které po dobu deseti let bránily Český ráj proti invazi tranzitní dopravy.
Projektování silnice I/35 se opírá o stará data z roku 2010. Dopravní situace v Evropě má dnes jiné směřování. Německo ve směru na Liberec žádnou dálnici nestaví. Hlavní dopravní tahy nejsou Liberec – Hradec Králové, ale Liberec – Praha a Hradec Králové – Praha. I/35 už není na území Českého ráje alternativou k D1. Rozvoj automobilky Škoda a. s. si vynutil zkapacitnění silnice I/16 z Mladé Boleslavi na Jičín. V současné době se již realizuje stavba do Martinovic, projektuje se navazující část do Jičína a čtyřpruhové řešení jičínského obchvatu. Tímto se de facto již staví jedna z uvažovaných variant I/35 – varianta jižní.
Žádáme, abyste na základě změny dopravní situace přehodnotil záměr vést I/35 severním koridorem.
Žádáme, abyste s péčí řádného hospodáře zabránil výstavbě nové čtyřproudé silnice pro cca 40 000 vozidel denně v době, kdy po současné silnici jezdí cca 10 000 vozidel denně.
Žádáme, aby byla realizována jižní varianta, která povede tranzitní dopravu mimo Český ráj a ve svém rozpočtu zároveň zahrne modernizaci a humanizaci stávající silnice Turnov – Jičín.
Realizací jižní varianty podpoříte automobilový průmysl na Mladoboleslavsku a nezničíte turistický průmysl a unikátní krajinu Českého ráje, kterou generace našich předků dokázaly zachovat.
Spolek SOS Český ráj
Autocamp Sedmihorky v. o. s.
Feel Good In s. r. o
Ivan Kunetka
MUDr. Marie Kyralová, držitelka Řádu královny Elišky Přemyslovny
Pozemkový spolek Sedmihorské mokřady
Spolek Sedmihorky z. s.
Středisko ekologické výchovy Český ráj z. s.
Čestmír Suška, akad. malíř
Tisovka z. s.
Za Rovensko v Českém ráji z. s.
Zazemí z. s.
ZO ČSOP Bukovina
Obrázek © Ředitelství silnic a dálnic České republiky
Reportáž TvA z 9. 9. 2024 ze setkání pana Kupky a pana Nwelatiho v Turnově
10. 9. 2024 (Komentář)Silnice I/35 z Turnova na Jičín ano, ale...
7. 8. 2024 (Komentář)Silnice I/35 (úsek Turnov – Úlibice) budí stále rozpaky, a to nejen vzhledem k historickým snahám o její umístění přímo do naší nejstarší chráněné krajinné oblasti. V nedávné minulosti bylo plánováno, že nová silnice z Turnova na Jičín protne CHKO Český ráj v těsné blízkosti nejcennějších částí, jako jsou Trosky či Hruboskalské skalní město. Tyto úvahy byly, i na základě značných protestů občanů, kteří se obávali o Český ráj, nakonec z části opuštěny a trasa nové silnice byla posunuta a odsouhlasena v územních plánech (což je zásadní a závazný dokument pro plánování územního rozvoje) do vzdálenosti od CHKO, která je zdánlivě nekonfliktní. Alespoň na první pohled.
TRASA SILNICE JE JASNÁ, TEĎ SE HRAJE O TO, JESTLI JEJÍ PODOBA VÝZNAMNĚ PONIČÍ JEDNU Z NEJKRÁSNĚJŠÍCH ČÁSTÍ ČESKÉ REPUBLIKY – ČESKÝ RÁJ
Posunutí trasy silnice mimo CHKO spolu s příslibem varianty, která nebude dálnicí, na nějaký čas uklidnilo vášně. V poslední době však stále častěji (jak z úst zástupců vedení Libereckého kraje, tak ze strany Ředitelství silnic a dálnic) slyšíme, že je rozhodnuto, a že se již začíná projektovat RYCHLOSTNÍ silnice na Jičín. Veškeré dostupné vizualizace počítají s tím, že mezi Turnovem a Rovenskem pod Troskami (což je z hlediska CHKO pohledově nejrizikovější úsek) má vyrůst čtyřproudá silnice, dvě rozsáhlé mimoúrovňové křižovatky a řada mostů či náspů o výšce i přes 20 metrů. Příprava této silnice, která zde bude existovat 100 a více let, se zatím plánuje bez respektu k unikátní krajině, kterou zde máme.
Přitom je zde nemalé riziko ohrožení řady významných hodnot Českého ráje. Za zásadní považuji zejména nevratné poškození unikátních pohledů z českorajských vyhlídek či Kozákova, a to jak samotnou stavbou, tak tím, co kolem ní vyroste. Pokud zde povede rychlostní silnice, tak k sobě přitáhne i skladovací haly. Zásadním faktorem je blízkost velkých měst s průmyslovou výrobou, jako jsou Mladá Boleslav (Škoda Auto), Liberec či Jičín, a s ohledem na nedávné změny v zákoně o ochraně zemědělského půdního fondu, kdy se nově nebudou moci stavět skladovací a výrobní haly na nejkvalitnějších půdách (které se např. nacházejí kolem Mladé Boleslavi), vzroste tlak na zástavbu méně kvalitních půd, které se nacházejí právě v okolí plánované silnice I/35. Představte si v nadsázce takový pohled z Janovy vyhlídky na koberec bílých či šedých skladovacích hal od Turnova směrem na Jičín. Spolu se silnicí na vysokých mostech to bude unikátní zážitek, který si každý návštěvník maximálně užije!
Kromě toho se musíme bavit i o značné hlukové zátěži, kterou nová silnice přinese, a to jak za sucha, tak hlavně za mokra (zásadní není zvuk motorů, ale valivý odpor pneumatik, který představuje hlavní zdroj hluku). Doporučuji každému pro představu navštívit Drábské světničky a užívat si zvuk dálnice D10; ta navíc téměř nevede po mostech, které budou hlučnost na I/35 ještě znásobovat…
Co nás nemine je i výrazný nárůst dopravy, kterou sem rychlostní silnice prostě přitáhne. V nedávné minulosti se řešily tři možné varianty této silnice, tzv. superseverní (Rychnov u Jablonce n. N. – Železný Brod – Semily – Lomnice nad Popelkou – Jičín), severní (Turnov – Rovensko p. Troskami – Jičín) a jižní (Turnov – Mnichovo Hradiště – Sobotka – Jičín). Nakonec zvítězila varianta severní (i když ta jižní by byla o třetinu levnější a jednodušší pro výstavbu). Důvodem nebyla ani potřebnost vytvoření dálnice (neměla řešit transevropskou dopravu z Hamburku do Istanbulu a není ani zanesena v Politice transevropské dopravní sítě Ten-T), ani nezbytnost řešení dopravy z Liberce do Hradce Králové (neboť vazby těchto dvou měst jsou velice slabé), ale vyřešení dopravní situace mezi Turnovem a Jičínem, tzn. neudržitelná situace v obcích na současné trase I/35.
Pokud se odehrála změna v myšlení (na centrální úrovni státu) o podobě této silnice a budujeme zde transevropskou dálnici, můžeme očekávat – oproti současnému stavu – mnohonásobné navýšení intenzity dopravy, což s sebou mj. přinese i násobné zvýšení hlukové zátěže a prašnosti.
Nelze tuto stavbu připravovat a nevnímat hodnoty Českého ráje, a to se bohužel v současnosti děje!
SITUACE V TURNOVĚ JE NEUDRŽITELNÁ
Dopravní situace v centru Turnova je v katastrofálním stavu a představuje jeden z největších a nejpalčivějších problémů města. Tisíce aut projíždějící historickým centrem srdce Českého ráje jsou ostudou. Téměř všechna větší města už mají obchvaty, které přispívají k odlehčení dopravy. A Turnov? 35 let po sametové revoluci stále nic (vyjma průtahu městem, který však komplikovanou dopravní situaci téměř neřeší). Pokud se máme pohnout z místa, musíme vytěsnit zejména tranzitní dopravu z centra.
Jak by se vám líbilo, pokud by došlo ke zklidnění dopravní situace na náměstí, které by spolu se Skálovou ulicí bylo pěší zónou? Centrum města by se významně nadechlo a mohlo by být daleko více pulzujícím prostorem pro setkávání lidí a společenský život v Turnově.
K tomu ale Turnov potřebuje nabídnout motoristům rychlejší a komfortnější variantu dopravy, a tím může být obchvat Turnova v trase Ohrazenice – Nudvojovice – Pelešany.
Současné úvahy ŘSD však počítají s tím, že tato stavba opět povede výrazně nad terénem (mosty a náspy) a zaústí se pod Pelešany do tunelu, který necitlivě skončí mezi zástavbou Pelešan.
RADNÍ MĚSTA TURNOVA A SOUČASNĚ VEDOUCÍ SPRÁVY CHKO ČESKÝ RÁJ – JE ČAS NA ROZUMNÁ ŘEŠENÍ
Jako radní města Turnova a současně vedoucí Správy CHKO Český ráj nejsem úplně v komfortní situaci. Silnici jako takovou v severní variantě nerozporuji. Sám vnímám dopravní situaci v Turnově a považuji ji za neudržitelnou.
Když se podívám do okolních měst (např. do Jičína), tak vidím centrum města, které žije. Žije i díky tomu, že přes jeho náměstí neproudí tisíce aut (stovky kamiónů) denně. Jako zástupce vedení města jasně podporuji veškeré smysluplné kroky, které povedou ke zklidnění jeho centra. K tomu může přispět i plánovaný obchvat, který však není všespásný (hovoří se o tom, že může snížit dopravu v centru Turnova o zhruba 30 %), nicméně alespoň tranzitní dopravu, resp. nákladní dopravu, by odvést mohl.
Jako zástupce státní ochrany přírody vnímám značné riziko při budování rychlostní silnice (dálnice) v blízkosti Českého ráje. Veškeré dosavadní podklady hovořily o tom, že z pohledu plánované dopravní zátěže (i v příštích 30 letech) nebude dálnice v úseku Turnov – Jičín potřeba. Nicméně v současnosti preferovaná varianta počítá s tím, že z Turnova k mimoúrovňové křižovatce na Žernov povede čtyřproudá rychlostní silnice a ze Žernova do Úlibic tzv. střídavý třípruh. Tento kočkopes je zajímavý, neboť jako důvod čtyřpruhové varianty od Turnova je prezentováno navýšení dopravy směrem na Semily.
Tak si pokládám několik otázek:
Není zde spíše riziko výrazného zvýšení dopravy směrem od Úlibic, pokud v roce 2029 má být až sem dokončena dálnice D35 z Hradce Králové?
Bude opravdu dopravní zátěž od Jičína směrem k Turnovu tak vysoká, když se v současnosti staví výrazné posílení silnice I/16 z Mladé Boleslavi na Jičín, které odvádí značnou část tranzitu směrem ku Praze, resp. Mladé Boleslavi (Škoda Auto)?
Nebylo by v kontextu těchto staveb reálné oprášit tzv. jižní variantu spolu s výstavbou obchvatů obcí na současné I/35, což povede ke zvýšení bezpečnosti a zrychlení dopravy na této silnici?
Jsem realista a řešení silnice jinou než severní variantou není v kontextu minulých rozhodnutí reálné. Co však reálné je, postavit zde silnici zapadající do krajiny a minimálně rušící své okolí. I kdyby měla stát dvakrát tolik, než v současnosti preferovaná varianta s mosty a náspy, tak se nám to vzhledem k nám i našim potomkům vyplatí.
Za mě jsou z pohledu Českého ráje přijatelné dvě varianty:
1. Tzv. střídavý třípruh, který z hlediska předpokládané dopravní zátěže je dostačující a pokud bude umístěný do zářezů a adekvátně doplněný zelení, nemusí narušit dnešní vnímání Českého ráje.
2. Čtyřproudá rychlostní silnice. Tato varianta musí být spojena s omezením možných rizik pro zdejší krajinu, jako jsou výstavba logistických center se skladovacími halami či výrobnami, hluk či vizuální narušení. Znamená to finančně, ale i projektově náročnější stavbu, která bude co nejvíce zapuštěna pod terén, a to optimálně s využitím sypaných tunelů, a tudíž nebude v úseku Turnov – Rovensko pod Troskami téměř vidět (a ani slyšet).
Musíme udělat maximum možného pro to, abychom se před sebou ani našimi potomky nemuseli stydět, že jsme svojí nečinností či omezeností nechali poškodit jednu z nejmalebnějších a nejhodnotnějších částí České republiky.
Jiří Klápště,
vedoucí Správy CHKO Český ráj, jiri.klapste@nature.cz
(Pozn. red.: Snímky jsou převzaty z vizualizace ŘSD.)
SILNICE I/35 Z TURNOVA NA JIČÍN ANO, ALE... - Turnovsko v akci
Dálnice přes Český ráj nebude. Je drahá a zbytečná, tvrdí ministerstvo.
30. 7. 2024 (Komentář)Dlouholetí odpůrci dálnice Českým rájem mohou začít pomalu slavit. Nebude se totiž stavět. Podle ministerstva pro místní rozvoj dálnice není potřeba a je drahá. Dostatečných řešením je podle studie, kterou si nechalo ministerstvo zpracovat, dvoupruh s občasným třípruhem pro předjíždění.
Původně plánované trasy rychlostní silnice přes Český ráj. | foto: ekolist.cz
"S touto studií jsme už seznámili dotčené obce. Do konce roku studii dopřesní konkrétní řešení, která budou vycházet z připomínek obcí, po jejichž území by měla silnice v budoucnu vést," zmínil hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
Studie ještě nevypočítává celkové náklady. Porovnává jen náklady na stavbu 1 kilometru různých variant silnice. A právě dvoupruh je v tomto srovnání výrazně nejlevnější.
Nejen kvůli zabranému území a zásahům do krajiny, ale i kvůli použitým technologiím nebo stoupání. Pokud by například stát zvolil dálnici, museli by stavbaři odtěžit mnohem více zeminy.
Podle hejtmana už stát začíná přistupovat k plánování investic jinak, než v minulých dobách hojnosti.
"Podle signálů, které máme, bude preferovat jen taková řešení, na která bude mít dostatek argumentů, včetně této studie," zmínil hejtman Půta.
S výstavbou čtyřpruhové rychlostní silnice R35 z Liberce na Hradec Králové v takzvané severní trase přes Turnov, Rovensko pod Troskami na Jičín zatím ještě počítá územní dokumentace Libereckého kraje.
I přes protesty obcí a ekologů ji krajské zastupitelstvo schválilo v roce 2011.
Kraj nejspíš od prosazování čtyřpruhu také upustí
"Předpokládám, že při aktualizaci zásad územního rozvoje Libereckého kraje použijeme variantu z této studie, tedy dvoupruh nebo střídavý třípruh a nebudeme dále prosazovat stavbu čtyřpruhu nebo dálnice," konstatoval hejtman.
"Pro naše obyvatele je důležité, aby se už s dopravou začalo konečně něco dělat. Cokoliv. To, co se teď děje na té současné silnici, je naprosto neúnosné," zmínila starostka obce Ktová Jiřina Bobková.
Ktovou, stejně jako ostatními obcemi na trase současné silnice, projíždějí nyní po celé dny kolony aut, ať už směrem na Turnov nebo na Jičín a Hradec Králové.
"Obchvaty by nám rozhodně pomohly. Jsem také přesvědčená o tom, že by nová silnice měla zároveň řešit bezpečnost cyklistů. V možnostech našeho rozpočtu to není," dodala starostka Ktové.
Podle Jana Mocka, vedoucího správy Chráněné krajinné oblasti Český ráj, je vidět, že zavládl rozum a to nejen s ohledem na zásah do krajiny, ale i ekonomiku.
Vytvořit jen dvoupruhy s třípruhy ve stoupáních a tedy s jen minimálním zásahem do krajiny navrhoval už před několika lety.
"Znamenalo by to minimální zásahy do krajiny, přitom by to řešilo kritickou situaci při průjezdu obcemi, například u Hrubé Skály. Naproti tomu by byla dálnice neproniknutelná překážka nejen pro zvěř, ale i byla by obtížně překonavatelná i pro obyvatele obcí," tvrdí Jan Mocek.
Autor: ad
Zdroj: https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/dalnice-pres-cesky-raj-nebude.A140416_112934_liberec-zpravy_ddt
Aktuality
10. 9. 2024
7. 8. 2024
30. 7. 2024
20. 7. 2024
20. 7. 2024
20. 7. 2024